Etalage benen

Etalagebenen (de officiële naam Claudicatio intermittens) is een slagaderziekte in de benen. Heb je last van etalagebenen, dan worden de benen stram en pijnlijk. Hierdoor moet je tijdens het lopen vaak even stilstaan. Soms gaat het ook gepaard met kramp. Na een korte pauze trekt de pijn weer weg en kan je je weg vervolgen, maar de pijn komt weer terug. Een fysiotherapeut kan helpen om de klachten te verminderen

Een bijzondere naam

Sommige mensen die last hebben van pijnlijke benen proberen zich zelf een houding te geven als ze even moeten pauzeren, door in een winkelstraat naar een etalage te lopen en daar even stil te staan. Je loopt als het ware van de ene etalage naar de andere: vandaar de naam etalagebenen.

De oorzaak

Etalagebenen ontstaan door een probleem met de bloedtoevoer naar de beenspieren. Tijdens het lopen hebben de beenspieren meer zuurstof nodig. Als de beenslagaders die zuurstof niet kunnen aanvoeren, worden de spieren stram en pijnlijk. Als het lopen stopt, neemt de zuurstofbehoefte af en trekt de pijn weg.

Wat kan de fysiotherapeut voor je doen?

De fysiotherapeuten van Fysiotherapie de Leeuwerik in Hoogeveen helpen je in beweging te blijven. Door de juiste loop/oefentherapie kan je steeds verder lopen met steeds minder pijn. Samen met de fysiotherapeut wordt er een op maat gemaakt oefenprogramma opgesteld. Zo krijg je weer plezier in wandelen en dat is een grote stap vooruit.

Denk je dat je last hebt van etalagebenen? Fysiotherapeuten Alianne Korterink of Sylvi Woltinge van Fysiotherapie de Leeuwerik in Hoogeveen kunnen je helpen. Neem contact met ons op.

claudicatio
Wij zijn aangesloten bij