Chronische pijn

Chronische pijn is pijn die zo lang duurt en zo hevig is, dat het je leven beperkt. Het kan een gevolg zijn van bijvoorbeeld een infectie of ander letsel, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Fysiotherapie kan een oplossing bieden voor je klachten.

Wat is chronische pijn?

Alle pijnklachten die ineens ontstaan, krijg je doordat er iets in je lichaam beschadigd is. Denk bijvoorbeeld aan een verzwikte enkel of een gebroken arm. Deze pijn is normaal en gezond. Het zorgt ervoor dat we het lichaamsdeel even minder gebruiken, zodat het kan herstellen. Na een tijd neemt de pijn af en ben je genezen.

Maar als je pijn blijft aanhouden, dusdanig lang dat het lichaam zichzelf al had moeten herstellen, noemen we dat chronische pijn.

Oorzaak in het zenuwstelsel

Je hebt bij chronische pijn niet langer pijn dóór de aandoening, maar de pijn wordt zélf een aandoening. De oorzaak zit in aanpassingen van ons zenuwstelsel. Het stelsel wordt gevoeliger en daardoor krijg je sneller pijn,

Fysiotherapie voor chronische pijn

Bij chronische pijn spelen verschillende factoren vaak een rol. De fysiotherapie behandeling richt zich dan ook op meerdere onderdelen. Het doel is om het zenuwstelsel minder gevoelig te maken en de belastbaarheid te vergroten.

Tijdens de behandeling leer je:

• Anders tegen de pijn aan te kijken;
  • Anders om te gaan met de pijn ten aanzien van uw dagelijkse functioneren;
  • Welke factoren de pijn in stand houden;
  • Welke factoren veel energie kosten;
  • Nieuwe mogelijkheden creëren om beter te functioneren op het gebied van werken, studeren, relaties met anderen, vrijetijdsbesteding, het huishouden en het opvoeden van kinderen.

Bekijk deze video over chronische pijn: filmpje.

Wil je meer informatie of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op. Wil je meer weten over het programma Chronische Pijn van onze praktijk? Klik hier.