Het programma “chronische pijn’

Het zorgplan “chronische pijn” van Fysiotherapie de Leeuwerik helpt je om grip te krijgen op jouw pijn. Vaak krijg je problemen in het dagelijks leven door de aanhoudende pijnklachten. Werk, sport en zelfs het uitvoeren van huishoudelijke taken kunnen een probleem worden. Dit kan erg vervelend zijn. Ons zorgplan geeft je inzichten, informatie en handvatten zodat je na afloop van de behandeling weer grip krijgt op de pijn.

Hoe gaan we te werk?

Na een intake gesprek en onderzoek, worden de doelstellingen en het behandelplan met je besproken. De eerste 2 behandelingen die daar op volgen zijn gericht op pijneducatie. Hier leer je alles over pijn en waar het vandaan komt. Aan de hand van slides en korte filmpjes komen alle aspecten die te maken hebben met jouw situatie op een begrijpelijke wijze aan bod. Kijk eens op de website https://www.retrainpain.org/nederlands.

Virtual reality – een virtuele reis door het lichaam

In aanvulling op de pijneducatie maken wij sinds kort gebruik van virtual reality: Reducept.

Met een VR-bril maak je een reis door het lichaam, door de zenuwbanen, het ruggenmerg en het brein. Dit doen we in de vorm van een spel. Het spelen van het Reducept is dus onderdeel van de behandeling. Het doel is om de pijn positief te beïnvloeden. De effecten van pijneducatie en Reducept zijn al vaak na en paar behandelingen merkbaar. De belangrijkste reden hiervoor is dat het dreigende karakter van pijn afneemt.

77% van de mensen die spelen met Reducept ervaart vermindering van pijnklachten al na de eerste keer spelen. Een deel van de mensen geeft aan beter te slapen, meer ontspannen te zijn, minder pijnstillers nodig te hebben en actiever te worden. Anderen beleven dat in mindere mate of zien nog geen effect op hun kwaliteit van leven, maar geven wel aan dat ze door de game hun pijn beter beheersen. En dat is wat we noemen winst! Voor meer informatie: https://reducept.com/nl

Hydrotherapie en oefenzaal

De volgende stap is goed leren omgaan met pijn. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van ons zwembad. Met hydrotherapie nemen we verschillende aspecten die met pijn samenhangen met je door. Denk aan vermoeidheidsklachten, ontspanning, ademhaling en planning tot het geleidelijk aan verbeteren van de conditie.

Het laatste deel van het zorgplan vindt plaats in de oefenzaal. Hier ga je werken aan jouw conditie. Je gaat merken dat je grip krijgt op de pijn.

Ons zorgplan sluit aan bij de zorgstandaard chronische pijn. Deze standaard bevat alle informatie voor een zo effectief mogelijke behandeling van chronische pijn. Een patiënten versie vind je op: https://www.pijnpatientennaar1stem.nl/zorgstandaard/patientversie-zorgstandaard/